Volvo 850

It drives like its alive

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home

Żółta strzałka miga ?

    Jeśli po włączeniu biegu zaczęła błyskać żółta strzalka na tablicy wskaźnikow, a pozostałe diody sygnalizacyjne skrzyni również błyskają, a sama skrzynia przełącza się w tryb awaryjny, to przyczyną może być wada działania przełącznika zamontowanego (PNP switch) na skrzyni biegów. Zwykle pierwsze objawy pojawiają się w zimne dni, najczęściej rano po całkowitym wystygnięciu auta. Tolerowanie tego zjawiska prowadzi do coraz bardziej niespodziewanych problemów z uruchomieniem silnika i z samą jazdą.

    Przyczyną problemów jest smar, którym wypełniona jest obudowa przełącznika. W czasie wieloletniej eksploatacji auta smar zwyczajnie wysycha. Nadchodzi taki moment, gdy zestalony smar blokuje ruch styków i przerywa obwód. Jedyna rada, to wymiana przełącznika na nowy, lub (polecam) jego oczyszczenie ze starego smaru. Zwłaszcza że koszt nowego, to prawie 300 pln !

Objawy:
Po włączeniu biegu D miga żółta strzałka na tablicy wskaźników, auto bardzo powoli się rozpędza używając tylko trzeciego biegu.
Problem z włączeniem silnika w pozycji P lub N.
Brak światła cofania
Wszystkie objawy nasilają się w niskich temperaturach.

Przyczyna:
Na powierzchni automatycznej skrzyni zamontowany jest pnp switch zbudowany z palca ślizgacza z trzema stykami na sprężynkach, oraz płyty w kształcie wycinka koła w którym zatopionych jest szereg styków zamykających poszczególne obwody w zależności od włączonego biegu. Obudowa jest wypełniona smarem, który z czasem twardnieje unieruchamiając styki wmontowane w palec.

Leczenie:
zdemontować obudowę filtra
zdemontować zdemontować podstawę akumulatora
zdemontować kolano wlotu powietrza do przepustnicy
zdemontować podstawę filtra i rozpiąć ułożony w niej przewód podciśnienia
odpiąć linkę sterowania skrzyni z dźwigni
odkręcić mocowanie pancerza linki
zdjąć dźwignię z przełącznika
odkręcić nakrętkę z osi dźwigni (odgiąć zabezpieczenia)
odkręcić dwie śruby mocujące (jedna z nich to szpilka trzymająca kilka innych elementów)
rozpiąć plastikową taśmę spinającą przewody
zsunąć przełącznik z osi dźwigni zmiany biegów
jeśli chcesz wyjąć przełącznik z komory to trzeba otworzyć i rozpiąć wtyczkę (patrz niżej)
odkręcić sześć wkrętów mocujących pokrywę
podważyć wkrętakiem osłonę przewodów i zdjąć pokrywę (uwaga na wypadające sprężynki)
wyjąć palec, umyć benzyną ekstrakcyjną, wyrównać pilniczkiem trzy płytki stykowe
umyć benzyną ekstrakcyjną płytę ze stykami
położyć warstwę świeżego smaru w miejsce starego
zmontować wszystkie elementy w odwrotnej kolejności
Ustawić przełącznik i uchwyt pancerza linki wykorzystując widoczne stare ślady po śrubach mocujących. Nie trzeba wtedy nic regulować.

 

       safety switch widok z góry     safety switch dół     styki   Palec ze ślizgami